Identyfikacja konfliktu interesów
Konieczność identyfikacji oraz zarządzania konfliktem interesów na uczelni jest coraz częściej zauważana i uwzględniana jako jeden z naturalnych elementów, który może się pojawić podczas rozwoju kariery zawodowej pracowników. Ma to miejsce szczególnie wśród osób, które działają prężnie, nie tylko w świecie naukowym, ale także przekładają wyniki na realne zastosowanie. Pracownicy naukowi z sukcesem prowadzą działalność gospodarczą czy to w spółkach spin-off* czy też w ramach spółek spin-out**. Dlatego kluczowe jest aby zapewnić uczciwość, transparentność i integralność w działalności akademickiej i przedsiębiorczej.
Regulamin w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym
W Gdańskim Uniwersytecie Medycznym funkcjonuje wprowadzony uchwałą nr 42/2023 Senatu Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego z dnia 19 czerwca 2023 r Regulamin zgłaszania i zarządzania konfliktem interesów, w szczególności w obszarze działalności badawczej, usługowej oraz komercjalizacji wyników badan w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Umożliwia on pracownikom, a także studentom i doktorantom zdefiniowanie sytuacji konfliktu interesów, to jest sytuacji w których ich osobiste interesy są sprzeczne lub mogą być postrzegane jako sprzeczne z ich obowiązkami uniwersyteckimi lub z interesami Uniwersytetu. Jest także wskazówka dla pracowników studentów i doktorantów o oczekiwaniu jakie jest po stronie uczelni w zakresie informowania poprzez zgłaszanie i rejestrowane sytuacji konfliktu interesów. Ponadto opisuje procesy zarządzania konfliktami interesów w celu zapewnienia, że decyzje są podejmowane obiektywnie, uczciwie, w sposób przejrzysty i w najlepszym interesie Uniwersytetu.
Regulamin skupia się na definiowaniu i rozpoznawaniu konfliktu interesów zarówno tych finansowych jak i niefinansowych. Wskazując, że konflikt interesów ma miejsce, gdy obowiązki danej osoby wobec Uniwersytetu są sprzeczne lub mogą być sprzeczne z osobistymi, finansowymi lub innymi interesami lub obowiązkami, które dana osoba posiada i/lub interesami kogoś, kto ma bliskie osobiste powiązania z daną osobą (w tym między innymi z dziećmi, teściami, rodzeństwem, partnerem lub małżonkiem, a także pracodawcą lub spółką, w której dana osoba jest wspólnikiem lub posiada udziały lub akcje). Co istotne definiowany jest również potencjalny konflikt występuje, gdy interesy danej osoby nie są obecnie sprzeczne, ale istnieje uzasadnione prawdopodobieństwo, że mogą one spowodować konflikt w przyszłości. Regulamin co istotne zawiera załącznik, który opisuje przykładowe sytuacje konfliktu interesów jednocześnie wskazuje możliwe strategie zarządzania nim, jak również wskazuje osoby w uczelni do których powinna być zgłoszona sytuacja.
Zarządzanie konfliktami interesów na uczelni to proces ciągły, wymagający zaangażowania na wszystkich poziomach organizacji. Ważne jest, aby uczelnia budowała kulturę zaufania i odpowiedzialności, gdzie konflikty interesów są identyfikowane, zgłaszane i rozwiązywane w sposób transparentny.
*przedsiębiorstwo założone przez co najmniej jednego pracownika jednostki naukowej, doktoranta lub studenta w celu komercjalizacji i wdrażania innowacyjnych pomysłów lub technologii, zależne organizacyjnie lub formalno-prawnie lub finansowo lub infrastrukturalnie od jednostki macierzystej
**przedsiębiorstwo założone przez co najmniej jednego pracownika jednostki naukowej, doktoranta lub studenta w celu komercjalizacji i wdrażania innowacyjnych pomysłów lub technologii, niezależne organizacyjnie lub formalno-prawnie lub finansowo lub infrastrukturalnie od jednostki macierzystej